W wyniku Zalecenia Parlamentu Europejskiego z 2006 r. Kompetencje Cyfrowe zostały uznane za jedne z ośmiu kompetencji kluczowych niezbędnych w procesie uczenia się przez całe życie. Można je ogólnie zdefiniować jako kompetentne, świadome i kreatywne wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych mające na celu osiągnięcie celów m.in. związanych z pracą, nauką, aktywnym udziałem w życiu społecznym. Kompetencje Cyfrowe mają charakter szczególny, gdyż bezpośrednio przyczyniają się i wpływają na proces nabywania pozostałych kluczowych kompetencji, takich jak porozumiewanie się w języku ojczystym i obcych, umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie. Są powiązane z wieloma umiejętnościami, które powinni posiadać wszyscy obywatele Europy XXI wieku, w celu zapewnienia im aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym.
Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli, określane jako DigComp, są narzędziem rozwoju kompetencji cyfrowych obywateli.

Kompetencje cyfrowe są określone poprzez 5 obszarów kompetencji:

1.Informacja i dane:
Przeglądanie, szukanie i filtrowanie danych, informacji i treści cyfrowych.
Ocena danych, informacji i treści cyfrowych.
Zarządzanie danymi, informacjami i treściami cyfrowymi.
2.Komunikacja i współpraca:
Komunikacja z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
Dzielenie się informacjami i zasobami z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
Aktywność obywatelska z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
Współpraca z wykorzystaniem technologii cyfrowych.
Netykieta.
Zarządzanie tożsamością cyfrową.
3.Tworzenie treści cyfrowych:
Tworzenie treści cyfrowych.
Integracja i przetwarzanie treści cyfrowych.
Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji.
Programowanie.
4.Bezpieczeństwo:
Narzędzia służące ochronie.
Ochrona danych osobowych i prywatności.
Ochrona zdrowia i dobrostanu.
Ochrona środowiska
5.Rozwiązywanie problemów:
Rozwiązywanie problemów technicznych.
Rozpoznawanie potrzeb i rozwiązań technologicznych.
Twórcze wykorzystywanie technologii cyfrowych.
Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych.
Źródło informacji: digcomp.pl